čtvrtek 14. října 2010

Turkmenistán 2

V Turkmenistánu je dost obtížný přístup k internetu, proto jen krátce. Konference, kvůli které jsem sem přijel, se týká nejrůznějších aspektů turkického eposu Oguzname (o ledendárním vůdci Oguzovi). Konference se účastní asi 50 zahraničních a 50 turkmenských přednášejících. Rozděleni jsme byli do pěti sekcí:

1. Oguzname a systém světové kultury
2. Oguzname a starověká orientální historie
3. Oguzname a turkická literatura
4. Oguzname a turkické jazyky
5. Oguzname a turkický folklore

Mluvil jsem v páté sekci, prezentace dopadla dobře, mluvil jsem o významu orálních tradic, čerpal jsem mj. z Walter J. Onga. Byl zde jeden starý turkmenský přednášející, Umur Esen. Sice jsem nerozuměl ani slovo, ale byl živoucím příkladem toho, jak vypadá člověk s hlubokými kořeny v orální kultuře (gestikulace, rytmus, rýmy ... zážitek).

Na Akademii věd se v Turkmenistánu nešetří ... (místo naší sekce 5)

3 komentáře:

  1. Ty brdo. Jak jsi se k tomu tematu a te konferenci dostal? Pres synagogu ci sv. Jana pod Skalou? Stastny pobyt a let!

    OdpovědětVymazat
  2. To jsem se chtěl taky zeptat, kam na takhle tematicky obskurní konference chodíš :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dostal jsem se k tomu skrze svého výborného kolegu na ČZU (Petr Kokaisl), který dělá antropologii Střední Asie. Téma je obskurní z naší perspektivy - z jejich je obskurní Homér a Aristoteles (i když styčný bod je např. Avicenna, což je "jejich" člověk).

    Příspěvek jsem měl v angličtině, ale bez ruštiny bych se tam příliš nezorientoval. Je to jiný svět.

    OdpovědětVymazat