čtvrtek 14. října 2010

Turkmenistán 2

V Turkmenistánu je dost obtížný přístup k internetu, proto jen krátce. Konference, kvůli které jsem sem přijel, se týká nejrůznějších aspektů turkického eposu Oguzname (o ledendárním vůdci Oguzovi). Konference se účastní asi 50 zahraničních a 50 turkmenských přednášejících. Rozděleni jsme byli do pěti sekcí:

1. Oguzname a systém světové kultury
2. Oguzname a starověká orientální historie
3. Oguzname a turkická literatura
4. Oguzname a turkické jazyky
5. Oguzname a turkický folklore

Mluvil jsem v páté sekci, prezentace dopadla dobře, mluvil jsem o významu orálních tradic, čerpal jsem mj. z Walter J. Onga. Byl zde jeden starý turkmenský přednášející, Umur Esen. Sice jsem nerozuměl ani slovo, ale byl živoucím příkladem toho, jak vypadá člověk s hlubokými kořeny v orální kultuře (gestikulace, rytmus, rýmy ... zážitek).

Na Akademii věd se v Turkmenistánu nešetří ... (místo naší sekce 5)

3 komentáře:

  1. Ty brdo. Jak jsi se k tomu tematu a te konferenci dostal? Pres synagogu ci sv. Jana pod Skalou? Stastny pobyt a let!

    OdpovědětVymazat
  2. To jsem se chtěl taky zeptat, kam na takhle tematicky obskurní konference chodíš :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dostal jsem se k tomu skrze svého výborného kolegu na ČZU (Petr Kokaisl), který dělá antropologii Střední Asie. Téma je obskurní z naší perspektivy - z jejich je obskurní Homér a Aristoteles (i když styčný bod je např. Avicenna, což je "jejich" člověk).

    Příspěvek jsem měl v angličtině, ale bez ruštiny bych se tam příliš nezorientoval. Je to jiný svět.

    OdpovědětVymazat

 
Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2011.blogspot.com