pondělí 17. května 2010

Tomáš Špidlík - R.I.P.

Je tomu již měsíc a jeden den, co odešel na věčnost kard. Špidlík. Mnoho jsem toho od něho zatím nečetl, nicméně, co jsem četl mě vždy inspirovalo. Vzpomínám si především na dvě knihy:
  1. Spiritualita křesťanského východu II.: modlitba. (Refugium, 1999) - v paměti mně utkvěla především myšlenka, že západní křesťané často jednají a pak se modlí, aby jim Bůh požehnal, kdežto východní křesťané se modlí a z modlitby pak vychází jejich aktivita.   
  2. Duše poutníka (Karmelitánské nakladatelství, 2004).
První věc, který jsem od kard. Špidlíka četl byl krátký článek v r. 1997 "Dialog s ideovými odpůrci v tradici církve." Přebral jsem z něho myšlenku, že hlavním kriteriem křesťanské orthodoxie není "správná logika", ale "správný duch" (byť osobně jsem přesvědčen, že správná logika je zásadně důležitým prvkem života, který v žádném smyslu není v rozporu s pravou teologií, mystikou a poezií).

Žádné komentáře:

Okomentovat