pátek 4. září 2009

Exupéryho Citadela - Částek


Třebaže je hartmanická synagoga na konci světa (bráno z hlediska vnitro-českého; evropsky vzato je to kousek do Prahy, Plzně, Českých Budějovic, Řezna, Pasova a pěkné spoje jsou i do Mnichova a Vídně) a třebaže místní obyvatelé nejeví o kulturu téměř žádný zájem, z nějakého mysteriózního důvodu sem přesto přicházejí velmi zajímaví lidé. Dnes tu vystoupil Miroslav Častek a jeho "divadlo jednoho herce". Částek zpracoval obtížnou filosoficko-literární knihu Antoina de Saint-Exupéryho Citadela.

Citadela nemá ucelený děj a zatím nevím, co si o této knize mám myslet, kromě toho, že je psána nádherným, místy fantaskním, stylem a že často přináší překvapivý (někdo by řekl "paradoxní") pohled na věc. Připomíná mi v těchto dvou rysech Zhuang zi-ho (莊子), i když Exupéry vychází z teismu. Vezměme např. úvodní motto:

"Nedotkl jsem se Boha, ale bůh, který dovolí, abychom se ho dotkli, není už bohem. Stejně tak jestliže vyhoví modlitbě. Poprvé jsem pochopil, že velikost modlitby spočívá především v tom, že na ni nepřichází odpověď, a že podobná směna nemá nic společného s nechutným obchodem. A že učit se modlitbě znamená učit se tichu. Že láska začíná teprve tam, kde už nelze čekat žádný dar. Láska je především modlitba a modlitba je ticho."

Nebo:

"Odmítám cítit lítost nad okázalými bolestmi, jež trápí srdce žen, a stejně tak nad umírajícími, a stejné tak nad mrtvými. A vím proč. V jedné době mého mládí ve mně probouzeli soucit žebráci a jejich vředy. Najímal jsem pro ně ranhojiče a nakupoval balzámy. Karavany mi přivážely z jednoho ostrova zlaté masti, po nichž kůže znovu přirůstá k masu. To všechno až do dne, kdy jsem pochopil, že si na svém zápachu zakládají jako na vzácném přepychu, kdy jsem je přistihl, jak se škrabou a pomazávají lejnem, jako by hnojili zemi, aby z ní vydobyli purpurový květ"

Zda vředové onemocnění je zlem je Exupérym relativizováno. Podobně relativizuje zlo i Zhuang zi, když popisuje nemocného člověka, který právě pro svou nemoc byl zachráněn před službou ve válce ...

Divím se, že (pokud vím) nebyl Exupéry vtažen do filosofie tak jako někteří jiní spisovatelé.

P.S. Částek ve svém pořadu uvedl celou řadu jiných Exupéryho myšlenek než ty, které jsem zde uvedl, ale zatím je nemám vyhledány v textu Citadely. Třeba se k tomu časem dostanu.

Žádné komentáře:

Okomentovat