sobota 26. prosince 2009

Filosofové na Times Square

Včerejší cesta proběhla příjemně a v pohodě. Jen mě mrzelo, že navzdory tomu, že měl můj vánoční den 30 hodin, tak jsem kvůli zaspání propásl jak českou půlnoční mši sv. v Chlumci nad Cidlinou (mé rodiště a současné bydliště mých rodičů, CZ), tak nakonec i poslední mši sv. v katedrále Sv. Patrika (EN) - místo v 17.30 jsem ke katedrále dorazil až v 18.00 a dál už mne nepustili. Kromě tohoto vánočního zklamání mě ale potěšilo to, že úředníci na hranicích zdraví "Merry Christmas", což vůbec není samořejmé, celá řada obchodů nahrazuje tento pozdrav "Happy Holiday" (viz AFA seznam)

Ubytován jsem v 26. patře hotelu Marriott Marquis, přímo na Times Square, kultovní "křižovatce světa":

(vlastní fotky snad také nějaké budu mít, ale nemám kabel od foťáku a tak je zatím nedostanu do počítače)

Times Square je známé jako zábavní a nákupní centrum, tentokrát se ovšem (pravděpodobně, aniž si toho okolí vůbec povšimne) stane i mega-centrem filosofie. Zasedání východní divize American Philosophical Association se totiž účastní až 2000 filosofů (přednášet jich má letos asi 600). V posledních letech se setkání konala v New Yorku (zde asi nejčastěji), Atlantě, Filadelfii, Washingtonu, Bostonu, a Baltimore.

**********
Šabat jsem oslavil na ranní modlitbě v chrámu Emanu-el:


(Foto je z internetu nejen protože nemám kabel k foťáku, ale také protože je synagoga momentálně v rekonstrukci a tudíž zakrytá lešením)

Synagoga patří reformovanému směru judaismu, což mj. znamenalo, že bohoslužbě předsedala žena (rabínka) a kantorka. Ženy i muži byli smíšeně usazeni v lavicích. Celkově se bohoslužby účastnilo jen asi 20 a ke konci (postupně nás přibývalo) 30 lidí. Kromě mně jen asi dva muži měli kipu (כיפה) - tedy přesněji řečeno, já jsem měl svého černého kulicha, protože jsem si kipu zapomněl doma. Většina bohoslužby byla v angličtině, s krátkými pasážemi v hebrejštině (čtení z Tóry a Proroků ovšem bylo v hebrejštině). Kázání či zamyšlení na konci bohoslužby se týkalo důležitosti židovského příběhu (tedy nikoli víry a dokonce ani výlučnosti židovského příběhu), inu reformované židovství.



Do synagogy, postavené v r. 1868, se vejde 2500 lidí, patří k jedněm z největších na světě. Viz též zde.

Večer jsem navštívil The Jewish Museum (EN wiki) - s velmi pěknou expozicí Culture and Continuity: The Jewish Journey.

1 komentář:

  1. Delej si poznamky, Dane. Tesim se na dalsi zpravy. Pekny Vanoce v Babylonu.

    OdpovědětVymazat