středa 23. prosince 2009

Francisco de Araújo


Na APA budu přednášet o pomyslných jsoucnech u barokního teologa Franscisca de Araújo. Podle předmluvy Jesúse Garcíi Lópeze (ES) ke knize El ente de razon en Francisco de Araujo (1972) od J. Luise Fernandeze Rodrigueze, "intelektuální velikost Františka de Araújo ... není o nic menší než jiných jeho současníků, např. Františka Suáreze či Jana od Sv. Tomáše; nicméně z nahodilých historických důvodů se stalo to, že tito jsou známější a více studovaní." (s. 11) Na internetu jsou k dispozici životopisné články P. Ramóna Hernándeze Martína OP, které vyšly tiskem v šedesátých letech (1 2 3). Snad se mi jimi podaří časem prokousat (španělštinu umím jen se slovníkem, pomalu a mizerně). První várka:

Francisco de Araújo se narodil v bohaté a urozené rodině v malém městečku Verín (ES) v Galicii (EN), u severních hranic s Portugalskem v r. 1580. (O svém rodišti podává zprávu sám Araújo tím, že svou první publikaci,
Komentář k Aristotelově metafyzice, podepisuje autore Fratre Francisco de Araujo, Dominicano, Verinensi). Araújova láska k jeho rodné Galicii se projevuje po celý jeho život mj. tím, že věnuje svá díla významným galicijským rodákům:
  • Antoniu de Sotomayor OP, zpovědníkovi Filipa IV., (Komentář k ST II-II, Salmanticae, 1635)
  • Fernandovi de Andrada y Mendoza, arcibiskupovi z Burgos (Komentář k ST III, Salmanticae 1636)
  • Baltasarovi de Moscoso De Sandoval OP, kardinálovi a arcibiskupovi toledskému (Komentář k ST I, tomus primus, Matriti 1647)
Do dominikánského kláštera San Esteban vstoupil Araújo po dokončení studií bakaláře svobodných umění 22. prosince 1597 v 10 hodin dopoledne. Studia teologie započal již jako dominikán. Mezi jeho učitele patřili slavní dominikánští teologové jako Domingo Bañez (na vrcholu svých sil, dominantní osobnost Salamanky), Pedro de Herrera a Pedro de Ledesma.

Žádné komentáře:

Okomentovat