úterý 10. srpna 2010

Výlet do Polska - Kłodzko

--------
Můj otec momentálně diskutuje s člověkem, který zastává Advaitu (SEP) v podobě reprezentované indickým myslitelem Maharádžou Nisargadattem (1897-1981). Třebaže můj otec má od mládí k této metafyzické teorii velké sympatie, přeci jen se mu všechny důsledky této teorie nezdají. Moje filosofické konzultace s ním teď spočívají v aplikaci kritického (logicky-analytického) přístupu k těmto otázkám. Z konzultace nám vyšel velmi hezký argument pro tezi, že Atman (já) nejsem nic a tedy že Absolutno (Brahman) je vše (tedy i Atman):

P1. Z něčeho se skládám.
P2. Nejsem nic víc, než z čeho se skládám.
P3. To, z čeho se skládám, lze dělit.
P4: To, co lze dělit, lze dělit do nekonečna.
P5. To, co je nekonečně rozděleno, je nic.
Z: Jsem nic.

Dalším krokem bude zhodnotit jednotlivé teze.

3 komentáře:

  1. Srov.?: http://maverickphilosopher.typepad.com/maverick_philosopher/buddhism/ Snad by tam neco bylo.

    Taky mi to pripomina Ungeruv argument pro neexistenci ja, o nemz jsme vedli rec po mailu s Lukasem, Ondrou K. a Davidem P. po mailu.

    Pochybne je P2, P4 a predpoklad, ze jsem nekonecne rozdelen.

    OdpovědětVymazat
  2. První jednoduchý protipříklad jsem položil proti P5: geometrický bod je nekonečně "malý" a není nic.

    (Netrvám na tom, že to je dobrý protipříklad)

    OdpovědětVymazat
  3. P4 je fakt divný. Stojí proti němu mj. kvantová mechanika jako taková (tj. nejen ta pitomá kodaňská interpretace s postulátem absolutní náhody). Prostoročas (tj. jeho prostorové i časové rozměry) jsou kvantovány, tj. nelze je donekonečna dělit.

    OdpovědětVymazat

 
Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2011.blogspot.com