úterý 10. srpna 2010

Výlet do Polska - Kłodzko

--------
Můj otec momentálně diskutuje s člověkem, který zastává Advaitu (SEP) v podobě reprezentované indickým myslitelem Maharádžou Nisargadattem (1897-1981). Třebaže můj otec má od mládí k této metafyzické teorii velké sympatie, přeci jen se mu všechny důsledky této teorie nezdají. Moje filosofické konzultace s ním teď spočívají v aplikaci kritického (logicky-analytického) přístupu k těmto otázkám. Z konzultace nám vyšel velmi hezký argument pro tezi, že Atman (já) nejsem nic a tedy že Absolutno (Brahman) je vše (tedy i Atman):

P1. Z něčeho se skládám.
P2. Nejsem nic víc, než z čeho se skládám.
P3. To, z čeho se skládám, lze dělit.
P4: To, co lze dělit, lze dělit do nekonečna.
P5. To, co je nekonečně rozděleno, je nic.
Z: Jsem nic.

Dalším krokem bude zhodnotit jednotlivé teze.

4 komentáře:

  1. Srov.?: http://maverickphilosopher.typepad.com/maverick_philosopher/buddhism/ Snad by tam neco bylo.

    Taky mi to pripomina Ungeruv argument pro neexistenci ja, o nemz jsme vedli rec po mailu s Lukasem, Ondrou K. a Davidem P. po mailu.

    Pochybne je P2, P4 a predpoklad, ze jsem nekonecne rozdelen.

    OdpovědětVymazat
  2. První jednoduchý protipříklad jsem položil proti P5: geometrický bod je nekonečně "malý" a není nic.

    (Netrvám na tom, že to je dobrý protipříklad)

    OdpovědětVymazat
  3. P4 je fakt divný. Stojí proti němu mj. kvantová mechanika jako taková (tj. nejen ta pitomá kodaňská interpretace s postulátem absolutní náhody). Prostoročas (tj. jeho prostorové i časové rozměry) jsou kvantovány, tj. nelze je donekonečna dělit.

    OdpovědětVymazat
  4. Klodzko je super město. Jen trochu zprofanované právě tím, kolik Čechů tam pravidelně vyráží. Kdysi se mi tam naskytla jedna práce, myšleno jako zaměstnání, tak jsem si ho mohl užít i bez pravidelných víkendových turistů, a má to úplně jinou atmosféru. Rozhodně doporučuji navštívit i mimo období trhů. Město má co nabídnout. ;-)

    OdpovědětVymazat