Podle Griseze existuje osm základních „modů odpovědnosti“, méně obecných než je První princip morality, ale stále velmi obecných (platících nejen pro jednotlivce ale analogicky i pro společenství). Tyto mody nám pomáhají uvidět dokonalé racionální, tzn. morální a láskyplné, jednání.
Název pravidla | Pravidlo | Odpovídající ctnost x neřest |
1. Zlaté pravidlo | Nejednej anebo se nezdržuj jednání vůči někomu na základě svévolné (pocitové) přednostní volby, pokud tato volba nevyplývá z nějakého dobra. | poctivost, nezaujatost, nestrannost x sobectví, zaujatost, zaslepenost |
2. Pravidlo trpělivosti a odpuštění | Nejednej nepřátelsky tak, že by bylo poškozeno nějaké dobro. | trpělivost, jemnost, připravenost odpustit x urážlivost, pomstychnivost, nafouknutost |
3. Pravidlo sdílení a spolupráce | Nebuď individualista v jednání vůči nějakému dobru kvůli pocitům nadšení anebo netrpělivosti. | týmový duch x být sólistou |
4. Pravidlo jednání | Nenech pocity netečnosti bránit ti v jednání pro nějaké dobro. | nadšení, činnorodost, píle x lenost, liknavost, loudavost, lenivost |
5. Pravidlo statečnosti | Nejedne na základě pocitů strachu kromě toho, kdy je třeba vyhnout se reálnému zlu (jinému než je napětí dané tím, že přestojíme tyto pocity). | statečnost, síla, vytrvalost, odvaha, houževnatost x zbabělost, choulostivost, sklon nic nedodělat |
6. Pravidlo sebe-ovládání | Nesnaž se uspokojit emoční potřeby kvůli nim samým, ale pouze v rámci úsilí o dosažení nějakého (rozumem nahlédnutelného) dobra. | uměřenost,čistota, jednoduchost životního stylu, skromnost x chtivost, žádostivost, chamtivost, nenasytnost, obžerství, dravost |
7. Pravidlo reality/iluze | Nedávej přednost a nejednej kvůli pocitu, že se účastníš nějakého dobra na úkor skutečné účasti na tomto dobru. | opravdovost, poctivost, jasnozřivost x sebeklam, dětinskost, naivita, lehkovážnost |
8. Pravidlo respektu | Nedopusť, aby tě přitažlivost nějakého dobra vedla k jednání proti jinému dobru. | morální integrita x vypočítavost (účel světí prostředky) |
Podle k. 11 a 12 (viz 16.12.2010)
Přijde mi to dost zmatené, názvy, pravidla a odpovídající ctnosti si moc neodpovídají. Jako "zlaté praviudlo" se myslím označuje něco jiného, než čemu tak říká Grisez ("nedělej nikomu, co nechceš sám" nebo v kantovské formulaci). Má tam nějaké zdůvodnění toho, proč jednat tak, jak říká, je rozumnější než jednat jinak? Protože je tam dost zdůrazňování té rozumnosti, ale v tom přehledu samotném není nijak vyargumentovaná. Jak by třeba argumentoval vůči sociobiologické etice, která se také bude na rozumnost odvolávat a přitom bude často preferovat zcela opačná jednání než on?
OdpovědětVymazatJasně, toto je jen přehled bez argumentů. Obecné základy této etiky jsem již kdysi dal na blog (ne pro jednotlivé mody zodpovědnosti). Standardní interpretace Zlatého pravidla jsou si Grisez/Shaw vědomi a svou vlastní re-formulaci nijak zvlášť nezdůvodňují. Intuitivně vzato je ale pravda, že ve všech formulacích (biblické, obou Kantových i Grisezově) jde o "zobecnění", tj. o stejný metr na všechny.
OdpovědětVymazatRozumnost v Grisezově smyslu znamená celkový rozvoj všech osmi základních lidských dober. Sociobilogická etika (ať už je to cokoli) pravděpodobně redukuje lidská dobra na příjemnost či uspokojení, která mezi základní lidská dobra podle Griseze vůbec nepatří.